• LinkedIn
  • Join Us on Google Plus!
  • Subcribe to Our RSS Feed

03 September 2009

Impian Bakal Jadi Kenyataan - Tender Bangunan Baru PKG Rembau

Thursday, September 03, 2009 // by Pkg Rembau // No comments

Alhamdullilah ....setelah sekian lama tertanya-tanya dan tertunggu-tunggu bilakah bangunan baru Pusat Kegiatan Guru Rembau akan didirikan maka inilah jawapannya...Notis / Tender JKR telah dipaparkan melalui akhbar Berita Harian bertarikh :31 Ogos 2009 (Isnin)....berita ini adalah berita gembira bagi semua warga pendidik khususnya di Daerah Rembau sekaligus untuk BTPN Negeri Sembilan serta BTP.Untuk makluman semua Lawatan Tapak dan Taklimat akan diadakan pada 10.09.2009 (Khamis)jam 9.30 pagi di Pejabat Jurutera Daerah, JKR Rembau,NSDK.Moga projek ini berjalan lancar..insyallah.

10 August 2009

Penggredan Pusat Sumber Sekolah Ahli PKG Rembau

Monday, August 10, 2009 // by Pkg Rembau // No comments

Musim penggredan telah bermula...jadual penggredan telah diedarkan ke sekolah dan harapan kami warga PKG agar semua GPM dan pihak sekolah dapat memberikan kerjasama sepenuhnya...(sebenarnya memang selalu dapat kerjasama pun..terima kasih)Diharapkan pada tahun ini...semua GPM akan lebih bersedia dengan statistik dan fail yang lengkap supaya nanti tidak tercari-cari apabila warga PKG berada di sekolah anda...sebenarnya markah 100 % berada didalam genggaman pihak sekolah kerana segala panduan dan tunjuk ajar telah diberi.....penggredan sebenarnya bukan untuk mencari kekurangan tetapi agar kita sama-sama dapat mencari kelebihan di sekolah yang boleh dikongsi bersama demi kepentingan dunia pendidikan...jumpa lagi...

08 July 2009

Taklimat SSQS Sekolah Ahli PKG Rembau

Wednesday, July 08, 2009 // by Pkg Rembau // // No comments

PKG Rembau 7 Julai 2009. PKG Rembau telah menganjurkan taklimat berkaitan dengan SSQS dan SPPICT di makmal komputer SK Undang Rembau. Tujuan taklimat diadakan adalah untuk memberi pendedahan kepada Guru ICT berkaitan dengan Sistem Pemantauan ICT yang dilaksanakan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia. Fasilitator taklimat terdiri daripada En.Abd Halim b. Jaafar, Pegawai Unit Latihan BTPN NSDK serta En. Mat Mahmood b. Tapri, PTP PKG Chuah.Ekoran daripada taklimat yang diadakan 21 buah sekolah ahli PKG Rembau telah berjaya mengisi data SPPICTS dan diharapkan agar pihak sekolah juga berjaya meneruskan pengisian data SSQS demi kepentingan penggunaan ICT di sekolah.

18 June 2009

Perhimpunan Hari Guru Peringkat Daerah Rembau 2009

Thursday, June 18, 2009 // by Pkg Rembau // // No comments

Penerima anugerah bergambar bersama ADUN Rembau,Pengarah JPNS dan PPD Rembau Rembau 18 Jun 2009 Perhimpunan Sambutan Hari Guru Daerah Rembau telah berlangsung dengan penuh meriah di Dewan SMK Agama Pedas.Perhimpunan yang bermula pada jam 2.00 petang ini, dirasmikan oleh YB Tn. Zaifulbahri bin Idris, ADUN Kawasan Chembong.Pelbagai acara telah diadakan bagi meraikan para guru, diantaranya koir pelajar, persembahan silat dan koir guru.Penghargaan juga diberikan kepada guru-guru yang bersara dan empat orang tokoh guru telah dipilih untuk menerima anugerah pada tahun ini.Tokoh guru tersebut adalah En.Ong Lai Hock ( Tokoh Guru Daerah Rembau 2009),En Sulaiman b. Mohamad Sidek ( Tokoh Guru ),Pn.Faridah bt.Hj.Doya ( Guru Inovatif Sekolah Rendah) dan En. Zam ZaN B.Omar ( Guru Inovatif Sekolah Menengah ).Sambutan yang diadakan saban tahun ini adalah bertujuan untuk menghargai peranan dan sumbangan guru yang membimbing, mendidik dan mengajar anak bangsa berteraskan Falsafah Pendidikan Negara disamping mengetengahkan kepentingan peranan guru bagi membentuk dan melahirkan modal insan untuk pembangunan negara.

16 June 2009

Persiapan Sambutan Hari Guru Daerah Rembau

Tuesday, June 16, 2009 // by Pkg Rembau // // No comments

PKG Rembau 16 Jun 09 - 9.45 mlm. Dalam kesibukan menyertai Kursus SPS untuk Sekolah Bestari Zon Selatan di BTPNNS,kami PKG Daerah Rembau ( PKG Kota & PKG Rembau )berkumpul di PKG Rembau untuk menyiapkan tugasan yang diberikan kepada kami iaitu movie untuk 4 tokoh guru peringkat Daerah Rembau yang akan berlangsung pada hari Khamis - 2.00 petang di Dewan SMKA Pedas.Nak tau siapa penerima anugerahnya...silalah hadir semasa majlis tersebut...(akta rahsia rasmi!!).Demi tugas,kami terpaksa menyiapkan tugasan tersebut dengan segera kerana pada hari berkaitan kami terpaksa menghadiri Mesyuarat Pengurusan PKG di BTPN NSDK.Tahniah dan terimakasih kepada En.Fairuz & En.Rosli yang begitu tekun menyiapkan tugasan tersebut...biasalah...Dari Guru Untuk Guru kan!!!!

Kutipan Data SPPICTS

Tuesday, June 16, 2009 // by Pkg Rembau // // No comments

Untuk makluman pihak sekolah, kutipan data kedua SPPICTS akan dilaksanakan bermula pada 15 Jun hingga 03 Julai 2009 (Disertakan surat berkaitan dari Bahagian ini, KP(BTP)8800/4/15/(46) bertarikh 10 Februari 2009 untuk rujukan tuan) Sekolah-sekolah yang mendapati gangguan talian schoolNet boleh menggunakan kemudahan di Pusat Kegiatan Guru. harap maklum..

12 June 2009

Selamat Ulangtahun

Friday, June 12, 2009 // by Pkg Rembau // No comments

Happy Birthday ....Happy Birthday...Happy Birthday 2 u....kami telah dijemput oleh rakan-rakan di PKG Kota kerana meraikan ulangtahun....rujuk gambar!!!!sambutan majlis ini agak meriah kerana dihadiri oleh rakan-rakan PKG berhampiran juga ayahanda PKG kami..Tn.Hj.Ismail Ibrahim...walaupun beliau hadir kerana urusan lain tapi kesudian beliau untuk membacakan doa semasa majlis ini amat kami hargai...moga hubungan siratulrahim ini berpanjangan...

Sedih vs Gembira

Friday, June 12, 2009 // by Pkg Rembau // // No comments

Baru-baru ini kami telah pergi melawat rakan kami En. Azam, PTP PKG Port Dickson yang dirawat di wad hospital Port Dickson kerana sakit asma.Sepanjang lawatan dan perbualan kami, didapati beliau beransur sembuh dan kelihatan ceria...walaupun kami sedih kerana rakan kami ini ditahan di wad namun keceriaan dan kegembiraan terpancar di wajah En. Azam dan kami sendiri kerana kesihatan beliau yang beransur pulih setelah dirawat oleh doktor dan staf hospital PD yang begitu komited...terima kasih kepada staf hospital PD...dan yang pastinya doa kami agar En. Azam akan segera sembuh dan dapat menjalankan tugas seperti biasa...

08 June 2009

Blog oh Blog

Monday, June 08, 2009 // by Pkg Rembau // // No comments

Saja nak maklum kat rakan-rakan...dan yang melayari blog ini...dalam masa seminggu dua ni x dapat nak update blog coz office kami terlibat dengan penyelenggaraan wiring letrik...mmm...kojap tutup..kojap padam...mood pun bertukar tetiba...kojap ado kojap x do mood...hu..hu..office bersepah-sepah...dengan habuk ..dengan wayar...x leh nak cerita...cuba jawab????sapo nak kemas????kami bertiga gak...PTP and N17 la...saba je la...yang pasti minggu depan...blog nie akan aktif balik...tunggu!!!!!!!!!!!!

23 May 2009

Slide PSS Sekolah Ahli PKG Rembau

Saturday, May 23, 2009 // by Pkg Rembau // No comments

Paparan slide yang kami tayangkan adalah hasilan daripada lawatan kami ke PSS SK Pedas. Kami akan memaparkan beberapa sekolah lagi dari masa ke semasa.

22 May 2009

Wajah Baru Blog PKG Rembau

Friday, May 22, 2009 // by Pkg Rembau // // No comments

Blog 3 column kami telah dipublish mulai petang semalam..Itu pun setelah hampir 3 bulan kami menyimpan template ini dan oleh kerana kekangan masa dan tuntutan kerja yang lebih penting..itulah hasilnya..walaubagaimanapun kami masih menggunakan template kami yang lama iaitu template 2 column kami...sayang nak buang kerana itulah hasil kerja kami yang pertama..blog 2 colum..bila dah hampir siap...hilang pula title posting kami..kebetulan pula kami tumpang semangkuk menghadiri Bengkel Photoshop di PKG Johol...terima kasih warga Johol..apa lagi...kecoh la..pitam Pengerusi Majlis PKGNS kami kerjakan...baca skrip...scroll atas...scroll bawah..banding beza ..x jumpa gak...hu..hu..apa kau buat ni?? untuk sedapkan hati...tak mengapa lah!!!orang buat lain lah !!!tup..tup..lepas bengkel balik pejabat...belek-belek blog..buka satu-satu..rupa-rupanya terpadam post title...la..sikit je masalahnya..Nak jadi cerita..semasa bengkel photoshop semalam..kami buat header untuk blog baru kami...header lama dulu gambar bangunan baru PKG Rembau yang bakal dibina ( entah bila!!)..dah bertukar ke atap minangkabau..he..he..bukan apa ..dah letih kena perli dengan kawan-kawan..bila PKG Rembau nak siap???juga terima kasih kepada Pengerusi Majlis PKG yang tolong mencantikkan header blog kami yang baru...yang pasti kami akan sentiasa update blog kami ini..insyallah..dan kepada blog-blog lain yang kami gunapakai bahan dan terambil bahan...harap maafkan dan terima kasih atas perkongsian ilmu ini...jumpa lagi..

21 May 2009

Sedih vs Tahniah

Thursday, May 21, 2009 // by Pkg Rembau // // No comments

Warga PKG Rembau amat terharu dengan kehilangan seorang dari warga SKUR yang berpindah ke SK Rahang kerana menjadi GPK HEM.Memandangkan PKG kami ini menumpang bangunan SKUR..maka hubungan kami dengan guru-guru SKUR amat erat..ada ketikanya tempat kami ini menjadi persinggahan rakan-rakan guru sekolah ini untuk mendapatkan "air cond" bagi menyejukkan badan setelah berpenat lelah di dalam kelas....Nak jadi cerita..guru yang kami maksudkan ialah Pn. Normala Abd.Ghani..beliau telah mengajar di sekolah ini selama 18 tahun dan menjadi rakan rapat warga PKG..setiap hari beliau akan menjengah ke PKG walaupun sebentar dan perpindahan beliau membuatkan kami seperti kehilangan sesuatu...sunyi...sayu...dan yang pasti kehilangan teman untuk membantu kami dimana ada ketikanya semua warga PKG terpaksa ke BTPN untuk bermesyuarat..beliau akan membantu kami menguruskan bilik mesyuarat seandainya bilik digunakan sepanjang ketiadaan kami..walaubagaimanapun sedih tetap sedih tetapi TAHNIAH diucapkan buat Pn. Normala...agar gembira di tempat baru...dengan jawatan baru...dan kereta baru..he..he..

Blog 0h Blog

Thursday, May 21, 2009 // by Pkg Rembau // // No comments

Nampak gayanya penggunaan blog semakin meriah di Daerah Rembau...kami warga PKG berasa amat terharu dengan perkembangan ini...diharapkan misi dan visi kami untuk membudayakan penggunaan ICT dalam kalangan guru dan pelajar akan terlaksana...itulah yang kami harap-harapkan...bukan sekadar sessi perbengkelan..dan selesai begitu saja..pada hari khamis yang lepas..kami telah mengadakan Mesyuarat Pemuafakatan PKG Rembau..apa yang kami lihat pengetua&guru besar amat teruja dengan perkembangan ini..alhamdullilah...sekurang-kurangnya terubat juga lara warga PKG..dalam kesibukan warga sekolah..masih sempat untuk menyebarkan ilmu yang kami beri kepada warga sekolah...diharapkan ianya akan berterusan..untuk GPM yang telah ditanya oleh pentadbir...memgapa tidak update blog selepas perbengkelan, mengapa tidak hantar maklumat STS, mengapa tidak hantar data NILAM, mengapa tidak hantar instrument pemantauan ke pkg...kami mohon ribuan ampun dan maaf...bukan niat kami untuk menyalahkan cikgu atau sebaliknya...tapi itulah keadaan sebenarnya...kami faham tugas cikgu...dan kami juga "menjalankan tugas"...Tahniah juga kepada warga SMKUR kerana telah memeriahkan dunia blogger..he..he..dan kepada semua GPM yang bertungkus lumus dalam perbengkelan blog yang lepas...sekali lagi terima kasih dan tahniah dari warga PKG Rembau,rakan-rakan PKG,fasilitator blog..ex:En.Shafie (PKG Johol) dan Ustaz Zaid (SK Pedas) seterusnya BTPN NSDK

28 April 2009

Renungan

Tuesday, April 28, 2009 // by Pkg Rembau // , // No comments

Manusia mesti sanggup mengubah nasibnya sendiri. Bermula dengan memajukan diri sendiri dengan cara membuat pembetulan dan perubahan ke arah kemajuan secara terus-menerus. Oleh itu setiap orang perlulah disedarkan bahawa di dalam dirinya terdapat satu kuasa dan kehebatan yang tidak ternilai harganya. Kuasa dan kehebatan ini dapat dikembangkan untuk mencapai suatu hasil yang gemilang..

27 April 2009

24 April 2009

23 April 2009

Jangan Perangi Stress

Thursday, April 23, 2009 // by Pkg Rembau // , // No comments

Kata-kata motivasi untuk Anda kali ni adalah: “jangan perangi stress tapi fokuslah pada keinginan mahu merasai kegembiraan. Jangan perangi penyakit, tapi fokuslah pada keinginan mahu menikmati hidup yang sihat dan cergas. Jangan fikirkan cakapan buruk orang terhadap Anda, tapi fokuslah pada keinginan mahu memajukan diri lebih dari tahap kemajuan yang telah dicapai sebelumnya oleh mereka.”
Dalam hidup kita sentiasa ada dua pilihan. Kita boleh memerangi sesuatu, kemudian kita boleh memfokus fikiran untuk menikmati sesuatu. Maknanya, kita boleh menolak sesuatu, kemudian kita boleh membina sesuatu. Contohnya stress.
Kita boleh memerangi stress tapi itu akan menarik lebih banyak stress sebab di fikiran kita, asyik timbul soal stress! Kita juga boleh memerangai keganasan, tapi usaha kita itu akan menarik lebih banyak keganasan!
Sebabnya, kita asyik berfikir pasal keganasan, bercakap pasal keganasan, melihat video-video keganasan kemudian menghampirkan diri dengan berita-berita keganasan. Kita macam mintak keganasan didatangkan pada kita sebanyak yang mungkin.
Fikirlah sebaliknya, yang berlawanan. Dari asyik memerangi stress, lebih baik fokus kepada keinginan mahu menikmati ketenangan dan kegembiraan di rumah, ditempat kerja atau ketika bersama kawan-kawan. Gembira adalah emosi berlawanan dengan stress. Begitu juga penyakit lawannya adalah sihat, keganasan lawannya adalah kedamaian.
Adakah anda anti perang atau pro kedamaian? Adakah Anda lawan cakapan buruk orang lain terhadap Anda atau terus berusaha memburu kejayaan? Adakah Anda anti yang negatif atau pro yang positif? Jawapannya fokus kepada yang positif, kerana itu lebih baik dari melawan yang negatif.

22 April 2009

Bengkel Blog PSS Daerah Rembau

Wednesday, April 22, 2009 // by Pkg Rembau // , // No comments

21-22 April 2009
PKG Rembau dan PKG Kota telah bergabung tenaga mengadakan bengkel blog untuk sekolah ahli Pkg Daerah Rembau di Makmal Komputer SK Undang Rembau. Seramai 40 orang GPM sekolah ahli dengan penuh tekun bertungkus lumus menyediakan blog PSS sekolah masing-masing. Fasilitator bagi bengkel ini adalah Ustaz Mohd Zaid dari SK Pedas dan En Shafie Diron serta En. Mohd Ghazali Che Man dari PKG Johol. Dengan terbinanya blog ini, moga warga sekolah akan segera mendapat maklumat dari pusat sumber sekolah masing-masing disamping boleh berkongsi maklumat dengan pusat sumber sekolah lain.

20 April 2009

MESYUARAT TAHUNAN JK PEMUAFAKATAN PKG REMBAU

Monday, April 20, 2009 // by Pkg Rembau // , // No comments


16 April 2009
Mesyuarat Tahunan Jawatankuasa Pemuafakatan PKG Rembau telah diadakan baru-baru ini.Mesyuarat ini telah dirasmikan oleh Pegawai Pelajaran Daerah Rembau iaitu Datin Hjh.Naemah bt. Ahmad Dahalan.Harapan beliau ialah agar semua Pusat Sumber Sekolah dibawah PKG Rembau akan terus cemerlang dan gemilang.Majlis Penyampaian Sijil Pusat Sumber Cemerlang juga telah diadakan bagi menghargai segala usaha yang dilakukan oleh Guru Perpustakaan dan Media juga seluruh warga sekolah.Terima kasih yang tidak terhingga kepada BTPN NSDK,Pengetua & Guru Besar juga kepada Guru Perpustakaan dan Media yang memberikan kerjasama sepenuhnya sepanjang majlis dan mesyuarat tersebut.

26 March 2009

Berita Sedih vs Berita Gembira

Thursday, March 26, 2009 // by Pkg Rembau // , // No comments

Berita sedihnya....Dengan berat hati dimaklumkan bahawa PTP PKG Rembau..En. Munshi A. Rahman akan mula bertugas di PKG Mambau mulai 1 April 2009. Surat dari BTP memaklumkan pertukaran beliau mulai 16 Mac 2009...memandangkan ada beberapa tugasan dan proses serah tugas yang belum selesai maka beliau akan memulakan tugas di tempat baru pada 1 April nanti...Sepanjang menjadi warga PKG Rembau...beliau menunjukkan komitmen yang begitu tinggi dan amat bertanggungjawab dan dedikasi di dalam tugasnya...beliau juga amat disenangi oleh semua guru sekolah ahli pkg....tapi memandangkan kerana tuntutan tugas dan perjawatan ...kami warga PKG Rembau amat berat hati melepaskan beliau....doa kami agar beliau sentiasa suksess dan meneruskan perjuangan.....berat untuk kami mengucapkan selamat berpindah kepada En. Munshi...

Berita gembiranya...mulai 1 April 2009 juga warga PKG Rembau akan menerima seorang pegawai yang begitu sinonim di Rembau iaitu En. Fairuz Osman...beliau yang sebelum ini bertugas di PKG Kota kemudian ke BTPN NSDK dan kembali pula ke PKG Rembau...selamat bertugas untuk En. Fairuz..

23 March 2009

Gambar - Gambar Sepanjang Lawatan Kerja ke Padang & Bukit Tinggi Fasa 4

Monday, March 23, 2009 // by Pkg Rembau // , // No comments

Peserta lawatan kelaparan kerana flight delay hampir 3 jam..

Bergambar bersama penari kebudayaan minang

Pemandangan yang mengusik jiwa..rumah minang ini dikelilingi sawah padi
dan di belakangnya Tasik Maninjau..cantik wei!!!
sapa nak tau sejarah Tasik Maninjau nie...kena pegi sendiri sebab ceritanya menarik...

Unik tak pokok kelapa ni..????
Senja di Tasik Maninjau


Tetamu disambut dengan sirih pinang oleh cewek-cewek manis..

Bersama Pak Hanif di Desa Kelahiran Buya HAMKA
terima kasih pak...atas nasihat-nasihatnya...

Istana yang masih dalam pembinaan...kabarnya istana lama terbakar

Salah satu tarian yang dipersembahkan...
nak masuk nonton tiketnya 50 ribu pak!!!


Pemandangan di kawasan pergunungan

Gambar - Gambar Sepanjang Lawatan Kerja ke Padang & Bukit Tinggi Fasa 3

Monday, March 23, 2009 // by Pkg Rembau // , // No comments


Pemandangan sewaktu melalui Kelok 44 untuk ke Tasik Maninjau
dan ke rumah kelahiran Buya Hamka....cantik pemandangan kat sini geng....

Pemandangan sawah padi sepanjang perjalananan....syahdu...
rasa mcm nak sama-sama terjun je kat sawah tu..


ibu....ibu...berjualan di tepi jalan....nampak je bas...dia orang angkat kain....he..he..

Suasana di salah sebuah sekolah di Bukit Tinggi


Pemandangan di kawasan pergunungan...sejuk dan nyaman...




Gambar - Gambar Sepanjang Lawatan Kerja ke Padang & Bukit Tinggi Fasa 1

Monday, March 23, 2009 // by Pkg Rembau // , // No comments

Kereta kuda disediakan untuk pelancong menikmati keindahan alam sekitar

Bapak Pendi...Pemandu pelancong sepanjang program....sabar...sporting banget..& pandai nyanyi...suara macam Brorey beb....


Singgah sebentar di Air Terjun Lembah Anai...sapa cuci muka leh awet muda...he...he...

Peniaga yang menjual jajan...Rupiah boleh bu....RM pun boleh !!!!


Tiba di Lapangan Terbang Bandara International Minangkabau